woensdag 8 januari 2014

Mens en natuur: voedselverspilling

Een tijdje geleden zag ik een documentaire over koppen in verband met voedselverspilling. De reportage is mij echt bijgebleven, omdat ik geschrokken was hoeveel producten in de winkel zomaar worden weggegooid. Als er een klein bruin vlekje op een appel zit, wordt die al weggegooid. Ik vind het erg dat ze die producten dan niet geven aan arme mensen of verkopen aan een goedkopere prijs. Ook denk ik dat er teveel wordt geproduceerd, als er minder in de winkel zou liggen, zou het wel eens kunnen dat er iets te kort is. Maar dat vind ik minder erg, dan dat er telkens van alles moet weggegooid worden. Ik vond het goed dat er tijdens die reportages, mensen 's nachts naar die container gaan van een winkel en daar alle nog bruikbare voedingsproducten uithaalden. Zo is er minder verspilling. 

Hier een filmpje over voedselverspilling en het voorkomen van voedselverspilling

Volgens mij is de grote reden dat er veel wordt weggegooid de houdbaarheidsdatum. Als een pakje overschreden is, gooien we het onmiddelijk weg. We durven het niet meer opeten, terwijl de producten nog lang goed blijven nadat de houdbaarheidsdatum overschreden is. Er zijn trouwens 2 houdbaarheidsdatums:
  • Te gebruiken tot: voor producten zoals vlees die niet zo lang goed blijven. Als de producten over datum zijn, eet ze je best niet meer op. Maar soms zijn ze wel nog goed als ze juist bewaard zijn, dus ruiken en even proeven of het nog goed smaakt is de boodschap;
  • Ten minste houdbaar tot: de fabrikant garandeert dat het product tot die datum goed is, maar daarna blijft het normaal gezien ook nog goed - het is alleen niet meer gegarandeerd door de fabrikant. Je kan dus zonder probleem deze producten gebruiken na de vermelde datum.
Bron: http://lifestyle.be.msn.com/foto/tips-om-minder-voedsel-weg-te-moeten-gooien#image=3

Geen opmerkingen:

Een reactie posten