donderdag 2 januari 2014

Mens en lijden: martelpraktijken in Syrië

Filmpje: martelpraktijken in Syrië

In de wereld is er veel lijden. Het is niet te geloven hoe erg mensen anderen kunnen laten lijden. Als ik naar dat filmpje kijk, ben ik echt blij dat ik in België woon. 

De oorlog in Syrië gaat eigenlijk over de verschillen in geloof en in visie. Ik vind het erg dat er zo vaak ruzie wordt gemaakt over geloof. Niemand respecteert elkaar. Ik vind dat je elk geloof moet respecteren. Je kan niet iemand uitsluiten omwille dat hij moslim is, terwijl je zelf niet de inhoud van het moslimgeloof weet. Als ik zou opgroeien in Marokko, zou ik waarschijnlijk ook moslim zijn en overtuigd zijn in het moslimgeloof. Ik vind dat we met dat idee meer moeten rekening houden, soms kiezen mensen niet perse in wat ze geloven. 

Ik denk dat je bij deze vorm van lijden, de schuld niet kan leggen bij God. Het zou natuurlijk wel handig zijn moest God ingrijpen en iedereen zou luisteren en zou geloven in de God die dan 'verrezen' is. Dit is volgens mij wel niet realistisch. Volgens mij zijn er wel vele mensen die gebrainwasht zijn of helemaal niet willen meevechten in de oorlog, maar niet anders kunnen. Volgens mij is er hier vaak sprake van banalisering. Ik denk dat die oorlog nog lang niet ten einde is en dat er nog vaak ruzie zal zijn om de verschillen. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten