woensdag 8 januari 2014

Mens en natuur: natuur in wereldreligies

jodendom
Mens moet goed omgaan met de natuur, God geeft de natuur gegeven. Wie de natuur stuk maakt, maakt God ook stuk.  Als mens wereld kapot maakt, zal niemand de wereld nog opnieuw maken. Mens mag dingen uit de natuur gebruiken en mag er van genieten. Maar God kan ook de de natuur gebruiken om de mensen te straffen (God zond 10 plagen op Egyptenaren af).

Ik vind dat het wel goed is dat de joden zo over de natuur denken. Ik vind het wel onrealistisch dat God de natuur geeft gemaakt, daar geloof ik niet in. Soms denk ik dat God de natuur gebruikt om mensen te straffen, maar dit lijkt me toch ook eerder onmogelijk. 

islam
Een goede moslim moet zich verantwoordelijk dragen naar zijn omgeving. Wie er voor zorgt dat medewezens uitsterven, moet in het hiernamaals verantwoording afleggen. Ook de profeet Mohammed toonde dit voorbeeld door een natuurreservaat te stichten. 

Toen ik keek op de Nederlandse site van Tema, vond ik het wel een beetje spijtig dat deze site in het Marokkaans stond. Zo leren de mensen de Nederlandse taal niet. Ik vind het belangrijk dat ze zich aanpassen aan het land waarin ze leven. 

Ik vind dat iedereen moet verantwoordelijkheid dragen voor zijn omgeving en er zorg voor dragen. Ook denken de moslims hier zo over. Ik geloof wel dat het kan dat je na de dood je zonden zal moeten zeggen en dat dit wel bepaald of je een goed leven hebt na de dood of een slecht leven. Ook moslims denken er zo over. 

hindoeïsme 
Geloven in het goddelijke in alle wezens, hebben een groot respect voor de natuur. Sommige hindoes geloven dat natuur een ziel kan hebben. Hindoes geloven dat je andere wezens geen pijn mag doen, ook niet voor voedsel (eten dus geen vlees). Ook koeien zijn voor hindoes heilige dieren. 

Hindoes mogen geen geweld gebruiken, het is de plicht van de hindoes om bezig te zijn met verrichten van goede, eerlijke en oprechte daden. 

Ik vind het goed dat hindoes in alles iets heiligs zien en ze dus een groot respect hebben voor natuur. Doordat ze geen vlees eten, zijn ze ook zeer milieuvriendelijk. Wel geloof ik niet dat de natuur een ziel kan hebben (bijvoorbeeld een grot).


christendom
Natuur is een onderdeel van de schepping. Mens werd laatst geschapen en moet dus de natuur onderhouden. Mens heeft verantwoordelijkheid voor de natuur en de dieren. Mens moet voor de natuur zorgen, maar mag de aarde niet uitbuiten. Mens bezit aarde niet, maar leent de aarde van God. Christenen zien de natuur als een bewijs van God, een oerknal kan de wonderlijke natuur niet doen ontstaan, er moet een schepper aanwezig geweest zijn. 

Ik had nog nooit gehoord dat er in het christendom wordt gesproken over het lenen van de aarde. Ik vind het soms ook wonderbaarlijk hoe alles is ontstaan, maar toch denk ik dat het door evolutie is. Ik denk eerder dat de natuur te complex is gemaakt, om door 1 schepper gemaakt te zijn. In het christendom wordt een duidelijk onderscheid gemaakt tussen mens en dier. Een mens heeft alle verantwoordelijkheid om voor de aarde te zorgen. Ik denk dat als christenen zo denken, dat elke christenen dan ook zou moeten vegetarisch zijn. 

boeddhisme
De boeddhisten zeggen dat we moeten samenwerken en dat de aarde dan gezond is. De boeddhisten zeggen dat Moeder Aarde nu ziek is. De boeddhisten noemen de aarde 'Moeder Aarde' omdat ze de aarde zien als een levend wezen met zorgzame eigenschappen. boeddhisten zien zichzelf als een onderdeel van de natuur. Mensen zijn slechts een deel van de het leven, dieren en planten zijn ook onderdelen. Als je die onderdelen vernield, zal dat ook gevolgen hebben voor jezelf. Boeddhisten vinden het belangrijk dat ze bewust zijn van het belang voor de natuur op hen. Boeddhisten moeten respectvol omgaan met de natuur. 

Ik vind dat er in deze godsdienst ook belangrijke waarden zitten, zoals respect voor de natuur. Ik denk dat we ons wel van bewust zijn dat we natuur nodig hebben, maar dat we er ons niet van bewust zijn dat we de natuur verspillen. Ik vind het wel belangrijk dat we ervan bewust zijn dat we natuur nodig hebben om te kunnen leven en dat we er zuinig moeten mee omgaan. 

Bron: www.cmo.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten