zondag 5 januari 2014

Mens en lijden: Allerzielen

Klik hier om een filmpje over Allerzielen te bekijken.

Ik vind het goed dat er een dag bestaat, waarop er gedacht wordt aan de doden. In het filmpje wordt vooral vermeld dat er gedacht wordt aan de doden van het afgelopen jaar, maar ik vind dat er aan elke overleden dierbare die dag moet gedacht worden. Toch vind ik dat je niet alleen op allerzielen aan de overledene moet denken, maar ook eens in het dagelijks leven. Volgens mij doe je dit automatisch eens als het een dierbaar persoon is die overleden is. 

Een mooie vergelijking in het filmpje vond ik dat een kaarsje een licht van aandacht is en dat een kaarsje dus betekent dat we denken aan een persoon. Ik vind dat we kaarsjes ook kunnen gebruiken als symbool dat we denken aan iemand die er nog is en hen via een kaarsje aan te steken steunen. Volgens mij helpt een kaarsje niet veel, maar het heeft je toch een beter gevoel. 

Tijdens het filmpje wordt gezegd dat we moeten bidden tot God dat die persoon altijd een herinnering mag blijven. Ik denk dat je daarvoor niet moet bidden. Ik denk dat je automatisch af en toe denkt aan een persoon die overleden is en aan de herinneringen. Als je daar nooit aan denkt, denk ik dat de persoon niet veel voor jou betekend heeft. 

2 opmerkingen:

  1. Hey Delphine

    Het idee die je geeft om een kaarsje aan te steken om je dierbare te herinneren vind ik wel iets betekenen. Het is wel zoals je zegt dat dit eigenlijk niet veel zal helpen maar de gedachte dat je aan deze persoon denk aan de hand van dit kaarsje is al een vorm van steun.
    Ik ga ook akkoord dat je niet alleen op Allerzielen aan de overledenen moet denken maar eigenlijk af en toe. Dit gebeurd ook wel onbewust bij ons denk ik. Ik denk dat omdat ik zelf wel nog niemand die dicht bij mij staat ben verloren. Maar het is zeker een manier waar ik mee zou omgaan.

    Mvg
    Sarah vanden Bulcke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Sarah

      Ik ga helemaal met jou akkoord, ik vind het leuk dat mijn idee over Allerheiligen bevestig wordt en dat ik niet de enige ben die een kaarsje aansteken belangrijk vind als symboliek.

      Groetjes!

      Verwijderen