donderdag 2 januari 2014

Mens en lijden: omgaan met een gebrek

In dit filmpje zie je jongeren die een lichaamsdeel te kort hebben, maar ze zijn toch gelukkig. Ik vind het goed dat die mensen terug de draad oppikken. Ik denk dat ongeluk wel eens nodig is om terug gelukkig te zijn. Dit zijn natuurlijk wel erge gebeurtenissen, die sommige mensen niet kunnen verwerken, wat wel normaal is. Ik kijk op naar mensen die hun gebrek kunnen accepteren en terug volkomen gelukkig zijn. Ik vind het goed dat mensen die lijden in contact komen met andere mensen die hetzelfde meemaken, zo denk ik ook dat je je gebrek/ ziekte sneller kan aanvaarden. 

Zelf vind ik het moeilijk om om te gaan met mensen die lijden, je weet niet altijd hoe een ander gaat reageren op wat je zegt. Bij deze filmpjes zouden de jongeren goed kunnen omgaan met humor over hun gebrek denk ik. Maar het is moeilijk om te zien wie de gebeurtenis al verwerkt heeft en wie niet. 

Ik denk wel dat de meeste mensen altijd sterker komen uit een moeilijke periode. Daarom denk ik ook dat eens lijden niet altijd negatief is, omdat je er achteraf sterker en gelukkiger van bent. Als God zou bestaan, denk ik soms dat hij mensen expres laat lijden, zodat ze gelukkiger worden of bijleren. Dit is natuurlijk niet voor alle situaties zo. 




Zo las ik ook een artikel over de Spaanse testrijdster Maria de Villota moest leren leven
met 1 oog, haar ander oog was ze kwijt door een erge crash. Maria werd gelukkiger door te leven met 1 oog. Natuurlijk was ze eerst ongelukkig en kon ze het moeilijk aanvaarden, maar later merkte ze er de voordelen van in.

Wat ze eerst zei na de crash:
' Toen ze ontwaakte, stond de chirurg naast haar bed. 'Je hebt je rechteroog verloren, maar je leven is gered', vertelde hij haar. Maria beet meteen terug: 'Dokter, jij hebt jouw twee handen nodig om te opereren. Wel ik heb mijn twee ogen nodig om te rijden. nu kan ik niet meer rijden. Ik ben niet alleen mijn oog, maar ook mijn leven kwijt.' 

Wat ze later zei:
'Met 1 oog zie ik nu veel meer dan met 2. Voor de eerste keer zie ik dat er meer is in dit mooie leven dan Formule 1'

Paralympics 
Ook vind ik het goed dat mensen met een beperking worden geïntegreerd in de wereld, in de olympische spelen vind ik het super dat mensen met een beperking ook een kans krijgen. Hier zie je ook dat mensen alleen maar sterker worden door hun beperking, ik denk wel dat deze mensen gelukkig zijn. 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten