dinsdag 7 januari 2014

Mens en natuur: mijn ecologische voetafdruk

Op deze site heb ik mijn ecologische voetafdruk berekend. Ik was wel eens nieuwsgierig. 
Ik schrok wel een beetje van het resultaat, want ik dacht dat het minder ging zijn.  Mijn ecologische voetafdruk is 6 hectare, dat is 59714 vierkante meter. Een duurzame voetafdruk is 1,8 hectare, dat is de oppervlakte waar iedereen recht zou op moeten hebben. De gemiddelde voetafdruk van een Belg is 7 hectare. 
Zelf ben ik soms ongerust over het milieu, ik vind het erg dat de wereld gaat vergaan als we niets veranderen. Ook vind ik dat niemand echt meewerkt om er iets aan te veranderen, want samen staan we sterk. Wat ik een goede actie zou vinden is om de maand: autoloze zondag, en als je met een auto ergens naartoe moet die niet dringend moet gebeuren, dan moet je bijvoorbeeld een boete betalen van 10€. Soms droom ik er van om zo'n actie op te richten, omdat het zeker zinvol zou zijn voor de aarde. Ook vind ik het bijvoorbeeld goed als schoolboeken op kladpapier gedrukt zouden zijn. Ook vind ik dat we in de maatschappij ervoor moeten zorgen dat mensen zich niet te ver moeten verplaatsen naar hun werk. Bijvoorbeeld bij bureauwerk zou de persoon verplicht 1 dag in de week thuis werken,... Zelf doe ik er ook niet veel aan, omdat ik denk dat 1 persoon het verschil niet kan maken. 

Ook denk ik dat we met te veel mensen op de aarde zijn. Het zou een begin zijn moest iedereen in Europa maar maximum 3 of 2 kinderen mag hebben, dat is zeker niet te weinig en ook niet te veel. De eenkindspolitiek in China vind ik wel goed, maar dan wel wat overdreven. Maar in landen als China is het wel noodzakelijk. 

Tips om je duurzame voetafdruk te verkleinen:

- De voorkeur geven aan verse groenten in plaats dan diepgevroren groenten (ik win 70 m²)
- Reclame in de brievenbus vermeiden door een sticker te kleven (ik win 720 m²)
- Overschakelen op een groene stroom leverancier (ik win 3500 m²)
- Gewoon papier vervangen door gerecycleerd papier (ik win 540 m²)
- Douche nemen in plaats dan bad (ik win 180 m²)
- Kiezen voor autodelen (36 km/dag) om naar werk te gaan (ik win 8000 m²)
- Steeds koken met deksel op pot (ik win 400 m²)
- Twee keer per week verplaatsingen van minder dan 5 kilometer te voet of met de fiets doen ( ik win 590 m²)
- Airconditioning van auto niet gebruiken (ik win 510 m²)
- De trein of bus gebruiken i.p.v. de auto voor mijn dagelijkse verplaatsingen naar het werk (ik win 6300 m²)
- Elektrische apparaten niet op standby laten staan (ik win 360m²)
-Thermostaat 30 minuten voor het slapengaan of het verlaten van de woning uitzetten (ik win 300 m²)
-Kiezen voor een rustige rijstijl (ik win 300 m²)
- Een keer om de twee jaar vervang ik verre vakantie met vliegtuig door dichte vakantie met auto of trein (ik win 2100 m²)



Geen opmerkingen:

Een reactie posten