woensdag 8 januari 2014

Mens en natuur: de consumptiemaatschappij


Ik vind het wel een grappig liedje, maar het toont zeker en vast de waarheid. We verbruiken steeds meer en willen steeds meer. We zijn ons er niet meer van bewust wat nuttig is en wat niet. Persoonlijk ben ik nog niet zo'n verbruiker, denk ik. Maar als ik mezelf vergelijk met hoe mensen vroeger leefden, ben ik zeker en vast een verbruiker. Volgens mij is het een gewoonte aan het worden, en dat moeten we vermijden. Ik vind dat we ons meer moeten de vraag stellen: maakt dit ons nu echt gelukkig? 

Het onderstaande filmpje gaat over de schoonheid van de aarde, ik denk dat dit ons veel gelukkiger maakt en vooral rustiger. Tegenwoordig is alles druk in de wereld, er is nergens meer een plekje van stilte. Als je in een bos wandelt, hoor je in de achtergrond de autosnelweg,... Ik denk dat het genieten van de natuur je gelukkiger kan maken, dan iets kopen om in je slaapkamer te zetten. Ook is het uiteraard beter voor de aarde!


1 opmerking:

  1. Altijd meer en meer willen maakt ons zeker niet gelukkig, maar we leven nu eenmaal in een maatschappij die enorm commercieel is en norm veel aanbiedt. Allemaal laten we ons wel een verleiden van het hele grote aanbod of kopen we wel dingen die we eigenlijk niet nodig hebben. Dan komen we dan plots tot de vaststelling van: hoe berg ik dat hier op in mijn kasten of waar zet ik dat vaasje nog, en dan moeten er maar dingen aan geloven: we moeten dan goederen wegdoen of weggooien di eigenlijk nog zeker niet stuk of versleten zijn; Al die materiele goederen zijn eigenlijk echt verstikkend we hebben te veel , we moeten alles onderhouden opbergen en soms achter zoeken, Het zou toch een bevrijding zijn en ook niet zo verwarrend zijn moesten we nu toch een stuk minder spullen hebben. We zouden meer vrije tijd hebben en onze tijd nuttiger kunnen besteden. Ik vind dit wel eens goed dit te lezen in deze blog, zo kom ik er bewuster van hoeveel overconsumptie er is, ook in mijn gezin. Ik vind dat er voor dit probleem veel meer aandacht moet besteed worden in de media, zodat mensen er zich echt bewust van worden welke negatieve gevolgen overconsumptie heeft en dat ieder mens individueel er kan aan werken zodat we toch weer tot een sobere, rustiger wereld komen wat toch ook veel bevrijding zou geven.

    BeantwoordenVerwijderen