zaterdag 4 januari 2014

Mens en lijden: vrijwilligerswerk in de gevangenis

In dit filmpje gaat het over Jan De Cock die vrijwilligerswerk doet in gevangenissen. Daar ontdekt hij het laagste van de mensheid (honger,foltering), maar ook het mooiste van de mens. Jan verteld ook dat ieder mens iets goed heeft in zich. Ook maakt hij kennis met Gonzalo, dat is een man die in de gevangenis zit. Hij moest melden aan die gevangene dat zijn moeder was overleden, maar dat ze ondanks alles hem graag ziet. In de gevangenis komt Gonzalo tot het besef dat hij ook verantwoordelijkheid draagt voor de dood van zijn moeder, hij heeft het haar dan ook niet gemakkelijk gemaakt. Gonzalo verteld ook dat Jan De Cock hem heeft geholpen door met hem te praten. 

Volgens mij is er aan sommige mensen in de gevangenis niets goed, sommige mensen hebben ook geen spijt van hun daden. Jan zegt dat er in ieder mens iets goed schuilt, maar soms betwijfel ik dat. Dan denk ik vooral aan Kim De Gelder, die ook totaal geen spijt toont van wat hij heeft gedaan. Kim De Gelder zie ik als een volledig slecht persoon. Soms begrijp ik niet waarom er zo'n slechte mensen bestaan. Het kan wel zijn dat omgevingsfactoren invloed hebben gehad, maar toch denk ik dat je hier zeker de persoonlijkheid en de wil van de dader niet kan uitsluiten. Wel vind ik het goed dat Jan kan naar mensen toestappen zonder een negatief vooroordeel, omdat hij het goede in ieder mens ziet. Ik denk ook dat als je die mensen eens een compliment zal geven, dit meer zal werken dan commentaar, want commentaar zijn gevangenen al gewoon. 

Zelf stap ik ook vaak met een vooroordeel naar iemand en veralgemeen ik vaak bepaalde eigenschappen van 1 persoon op zijn hele functioneren. Dit is niet goed, want zo sta ik niet meer open voor de persoon in zijn geheel. 

Ik denk wel dat vele mensen in de gevangenis zitten door een verkeerd leefmilieu, verkeerde omgeving, samenloop van omstandigheden,... Toch vind ik dat die mensen in de gevangenis moeten, zodat ze tijd krijgen om na te denken. Wel vind ik het ook belangrijk dat ze mensen helpen om niet meer te hervallen, volgens mij gebeurt dit nog te weinig.

Ik denk dat mensen sneller beseffen dat ze niet goed bezig zijn als er iets gebeurd. Door gebeurtenissen komen mensen tot inzicht. Ook denk ik dat praten met anderen kan helpen. Ik denk dat je ook gevangenen kan helpen om ze te laten praten met ex-gevangene, zo leren ze uit mensen met ervaring. Ganzelo is echt tot inzicht gekomen dat hij niet goed bezig was. 

Ook vind ik het goed dat Ganzelo zijn manier heeft gevonden om aan zijn moeder te denken. Sommige mensen cijferen zo'n dingen weg, maar hij durft zoeken naar mogelijkheden om terug dichter bij zijn moeder te zijn. Persoonlijk denk ik dat je niet naar de kerk moet gaan om iemand te herdenken, maar dat je dat ook thuis kan doen. Zelf vind ik bezinning ook belangrijk. Ik vind dat het af en toe eens nodig is om stil te staan bij bepaalde gebeurtenissen en om eens na te denken over je leven. Even stil staan in het leven zorgt ervoor dat ik doelen kan voorop stellen, mezelf leer kennen, dingen kan verwerken,.. Dit doe ik vaak 's avonds in mijn bed. 










Geen opmerkingen:

Een reactie posten