donderdag 2 januari 2014

Mens en lijden: Regina Spektor: 'laughing with'

Tegenwoordig wordt er veel gelachen met God. Vele mensen geloven niet meer in God, deels ook door de wetenschap denk ik. Ook vragen mensen zich vaak af waarom God mensen laat lijden. Ik denk dat er veel mensen door het bestaan van lijden, niet meer in God geloven. Vaak denk ik ook: ‘Als God zou bestaan, waarom lijden er dan zoveel mensen en doet Hij er niets aan?’ Wel vind ik ook al ben je gelovig of niet, je niet mag lachen met God uit respect voor de personen die wel geloven.

Maar je kan het ook anders zien, het is de mens zelf die er vaak voor zorgt dat lijden bestaat. Door een ongezond milieu, hebben veel mensen kanker, door we elkaar niet te respecteren, ontstaan er conflicten,… God moet toch niet opdraaien voor onze fouten, we moeten er zelf ook uit leren!

Soms denk ik ook dat als er een God zou bestaan,  Hij ons expres laat lijden, zo kunnen wij leren uit onze fouten en beseffen wat we verkeerd doen.

Natuurlijk zijn er op sommige ziekten, rampen geen verklaring. Daar kan je je snel de vraag stellen: ‘waarom?’ Ook als iemand vroeg sterft die een goed mens was. Door bepaalde gebeurtenissen kan je twijfelen aan het geloof en kan je geloof veranderen.

Persoonlijk denk ik niet dat er een God bestaat, maar ik denk wel dat er iets is na de dood. Ik denk wel dat we naar een soort van hemel zullen gaan of dat we allemaal Geesten zullen worden. Ook denk ik soms dat we in dit leven bepalen hoe ons volgende leven er zal uitzien. Als we hier zonden hebben begaan, zullen we in het volgend leven minder goed leven. Als we hier een goed mens hebben geweest, er wensen in het volgende leven zullen uitkomen.

Als je Christen ben, geloof je in de hemel en de hel. Ik denk wel dat dit zou kunnen bestaan. Ik denk dat mensen die naar de hel gaan, als straf zullen hebben dat ze er eenzaam zullen zijn, omdat ze er geen liefde krijgen en tot echt berouw zullen komen. Ik hoop dan wel dat die mensen ooit eens zullen een tweede kans krijgen. Ik denk dat je in de hemel leeft van de liefde met anderen de reeds gestorven zijn en ook in de hemel leven.


Ik zou niet door het leven willen/kunnen gaan met de gedachte dat er niets is na de dood. Het lijkt me heel triestig, ook wordt het leven dan zo zinloos. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten