dinsdag 24 december 2013

Mens en zingeving: mijn post-kritische geloofsschaal


Betekenis van de woorden:
Orthodoxy = Letterlijk geloven
External critique = Letterlijk ongeloof
Second naivete =Symbolisch geloven
Relativism = Symbolisch ongeloof

Ik vond de vragen wel moeilijk om te beantwoorden. Ik dacht dat ik vooral de symboliek van de Bijbel geloofde. Dit is ook zo, maar tegelijk ben ik volgens deze test evenveel symbolisch ongelovig. Volgens mij klopt dit wel niet echt. Ik denk dat ik meer symbolisch gelovig ben, dan symbolisch ongelovig. Ik denk dat je de Bijbel niet letterlijk mag interpreteren, ook denk ik wel dat de verhalen niet echt gebeurt zijn. Ik denk dat de verhalen een beetje ‘verzonnen’ zijn en er doorheen de tijd mensen letterlijk in zijn gaan geloven. Bij het scheppingsverhaal geloof ik niet dat dit echt gebeurd is. Ik geloof in de wetenschappelijke verklaring van het ontstaan van mens en natuur. Dit is ook omdat het veel logischer is. Wel denk ik dat het scheppingsverhaal wil betekenen dat we moeten zorg dragen voor alle levende wezens op aarde en we moeten voorkomen dat de dieren uitsterven. Ik vraag mij bij de Bijbel vaak af: als God de mens dan heeft gemaakt, waar komt God dan vandaan? De wetenschap heeft een logische verklaring en die is zelfs bewezen. Ik vind dat je dat niet kan ontkennen. Ik ben letterlijk ongelovig, zeker over bepaalde elementen in de Bijbel.

Ook denk ik dat niemand echt zeker kan zijn over zijn geloof. Ik ben opgevoed met de christelijke verhalen en overtuigingen, maar ik weet niet hoe andere godsdiensten precies denken over de zin van het leven. Als ik geboren zou zijn in Marokko, zou ik waarschijnlijk moslim zijn en eerder geloven in die overtuiging, zonder dat ik zou weten wat de overtuiging is van christenen. Ik denk wel dat sommige opvattingen met elkaar te maken hebben en ontstaan zijn uit 1 zelfde geloof, maar dat ze doorheen de jaren splitsen. Door elementen die worden toegevoegd of weggelaten, of doordat de verhalen worden vervormt.   

Geen opmerkingen:

Een reactie posten