dinsdag 24 december 2013

Mens en zingeving: Laura omloop, zijn we alleen?


In dit liedje wordt er afgevraagd of er nog leven is buiten deze wereldbol. Ik vind het een wonder hoe het leven is ontstaan, het is ongelofelijk!

Ik vind het ook leuk dat we door de wetenschap veel te weten komen, vroeger dachten de mensen dat de wereld plat was en nu ontdekken we dat de wereld een bol is, tussen nog allemaal andere hemellichamen. Ik vraag me vaak af, hoe groot het heelal is en of het ooit stopt. Ik denk dat we daar nooit een antwoord op zullen krijgen.

Ook is het moeilijk om te weten of er nog ergens leven is op een andere planeet. Ik denk dat de kans er wel is, maar dat je het dan niet kan vergelijken met het leven op aarde. Ik vind het soms beangstigend om te zien hoe klein de aarde wel is tegenover andere hemellichamen. Als ik dan nog eens nadenk over hoe klein ik wel ben, ben ik bijna niets. Ik vind het dan verbazingwekkend hoe iedereen toch een eigen karakter heeft, een eigen uiterlijk,… Soms vraag ik me af of er iemand op de wereldbol loopt die heel goed op me lijkt. Ik vind het uniek hoe iedereen zo verschilt. Ik denk dan ook dat het heelal te goed in elkaar zit, om ontworpen te zijn door een ontwerper. Ik denk dat dit door evolutie komt.

Ook vraag ik me vaak af, wie ik was voor dit leven, of voor de aarde ontstond. Ik kan mij niet inbeelden dat ik niets kan voelen, denken. Ik denk dat dit een beetje was zoals slapen of flauwvallen, dan kan je ook niet bewust nadenken en voelen.

Ook wordt er in het liedje afgevraagd of er nog iemand is die je begrijpt en die meeleeft. Ik denk dat als we kritisch moeten nadenken, dat er waarschijnlijk geen God bestaat.
Soms bid ik wel eens, dat is om te bedanken dat ik leef of om hulp te vragen. Bidden doe ik voor de zekerheid, stel dat er toch een God is… 
Ook bid ik, omdat ik de waarheid niet durf te zien. Het is ook niet bewezen dat er geen God is. Soms vind ik geloof nodig om je te troosten. Ik zou het heel erg vinden als er niets na de dood is. Daarom geloof ik nog dat er iets kan na de dood zijn.

Ook denk ik vaak dat mensen die gestorven zijn, als geesten vliegen rond de wereld, dit stelt me gerust. Ik heb gehoord van iemand dat een waarzegster de dode kan zien en helemaal correct kan beschrijven. Dit vind ik zeer speciaal, maar het heeft me toch hoop en maakt me minder bang. Ik hoop dat mensen die dood zijn, nog geesten blijven. 

In het liedje wordt er afgevraagd of er nog iemand is die je begrijpt en meeleeft, ik denk dat dat dan de geesten zijn. Ook hoop ik dat je dan als geest nog contact kan hebben met mensen die je liefhad.


Ook hoor je vaak verhalen van mensen die bijna dood waren, die dan vertellen dat ze gestorven vrienden/familie zien. Ik denk niet dat dit illusie is, maar dat dit ook echt is. Deze verhalen zorgen ook voor troost en hoop. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten