donderdag 26 december 2013

Mens en zingeving: voorwerpen die een betekenis hebben voor mij

Herinneringen


Ik verzamel allerlei herinneringen, die maken mij gelukkig. Als ik briefjes krijg van anderen, steek ik die er dan in. Door die briefjes voel ik me ook geaccepteerd door die andere. Die briefjes komen meestal van mijn vrienden, die mij ook gelukkig maken. Door eens een complimentje te krijgen, voel ik me gelukkig. Ook door dingen samen te doen met anderen. Vroeger lagen die herinneringen allemaal in mijn nachtkast, nu steek ik ze in een doos. Ook heb ik een soort van dagboek, daar schrijf ik niet veel in, maar soms wel. Ik lees dat zeer graag opnieuw om te kijken wat ik toen voelde. Soms worden er momenten in beschreven waar ik zeer ongelukkig was, maar vaak ook waar ik gelukkig was. Als ik in mijn dagboek schreef over dat ik ongelukkig was, dan was het door liefdesproblemen of door ruzies. Als ik schreef dat ik gelukkig was, was dit meestal door vrienden of door familie. In het lager schreef ik ook altijd mijn procent in het boekje. Ook foto’s maken mij gelukkig. Als ik de herinneringendoos bekijk, besef ik dat ik wel gelukkig ben. Ook bekijk ik soms al mijn facebook foto’s van de eerste tot de laatste, dit vind ik leuk.


Boek: Van Naald tot Draad

Dit is een boek die mijn mama eens had besteld. Ik vond het een zeer leuk boek met leuke dingen in. Doordat we nu veel schoolwerk hebben, kan ik er spijtig genoeg niets uit maken. Maar dit doet me verlangen naar de grote vakantie, waar ik wel veel creatieve dingen uit het boek kan maken. Ik wordt gelukkig als ik kan verlangen naar iets. Als ik naar niets zou kunnen verlangen, zou dit mij ongelukkig maken. Ik haat het als ik me verveel. Later zou ik dan ook niet graag rijk zijn, omdat je dan naar niets meer kan verlangen. Je moet ook niets meer doen, om iets te krijgen. Ik zou liever werken om daarna tevreden te zijn met iets waarvoor ik heb moeten werken. Het zou mij ongelukkig maken als ik niet meer kan uitkijken naar dingen.

Mijn eerste barbiepop

Ik ben zeer blij dat ik vroeger een kind was vol fantasie. Ik speelde supergraag met barbiepoppen en met poppen, dit maakte mij vroeger gelukkig. Ik kon mij dan ook nooit vervelen. Ik zou niet graag een kind zijn dat zich iedere dag verveelde. Ook wonen we thuis op een boerderij, dus is er genoeg werk. Ik herinner me nog dat ik vroeger de hele zaterdag moest helpen kuisen met mama, dit vond ik super lastig. Vroeger werkte ik wel nauwkeurig, als ik de keuken moest opruimen was ik zeker al een uur bezig. Het maakte me dan wel gelukkig dat we de zaterdagavond ons mochten wassen in een net gekuiste badkamer en daarna konden kijken naar FC de kampioenen, ook was het zaterdag chipjesavond. Later wil ik mijn kinderen ook laten meewerken in het huishouden, om ze dan achteraf te belonen. Ik denk dat dit je meer gelukkig maakt, dan dat je zomaar alles zou krijgen.  


Geen opmerkingen:

Een reactie posten