maandag 30 december 2013

Mens en medemens: kinderen zien, kinderen doen na


Het is belangrijk dat we als mens het goede voorbeeld tonen. Natuurlijk kunnen we als volwassenen ook wel fouten maken en ons karakter zal ook moeilijk veranderen. Toch vind ik dat we ons moeten bewust zijn van ons negatief gedrag en voorkomen dat onze kinderen dit ook doen. We kunnen dan ook zelf het negatief gedrag proberen af te leren (roken, roepen op elkaar, milieu vervuilen). 

In het filmpje begon het allemaal onschuldig, maar het liep uit de hand. In het filmpje heeft het beeld van het meisje met de sigaret mij het meest geraakt. Ik vind het erg dat er nog zoveel mensen roken. Meeste mensen beginnen te roken om erbij te horen of omdat iedereen het doet. Ik vind dat roken moet stoppen. Ook moeten kinderen bewust zijn van het slechte milieu, zodat ze later positief kunnen handelen. Dit is wel moeilijk want vaak nemen kinderen de gewoontes over van hun ouders. Als leerkracht vind ik het dan ook zeer belangrijk dat je de ouder informeert over de waarden die ze aanleren in de klas. 

Als kleuterleidster vind ik het dan ook belangrijk dat ik op de juiste manier mij gedraag in de schoolomgeving of ook thuis bij mijn kinderen. Ik vind het belangrijk dat je juist sorteert, gezond leeft en respectvol met elkaar omgaat. Op school zou ik dat dan laten merken door ook eens een stuk fruit te eten, door ook eens te luisteren naar de kleuters,... 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten