vrijdag 27 december 2013

Mens en zingeving: Wat is geluk voor mij?




Ik vind geluk moeilijk te beschrijven. Geluk komt volgens mij meestal onverwachts. Als je zal verlangen naar iets, zal het achteraf meestal onder je verwachtingen zijn. Ik denk dat je niet naar het gevoel van echte euforie, geluk kan zoeken of streven. Je kan wel streven naar een goed leven, maar naar het unieke gevoel van geluk niet. Ik ervaar geluk met emoties, kippenvel,…

Ik denk wel dat je enkel geluk kan beleven als je je tevreden voelt. Volgens mij is geluk net een tikkeltje meer dan tevreden zijn. Ik denk dat sommige mensen geboren zijn met aanleg om snel tevreden te zijn, andere mensen streven naar telkens meer. Soms streef ik ook naar meer, maar dat maakt mij niet gelukkig.

Vroeger als kind was ik vaak gelukkig, omdat ik geen zorgen had. Door kleine dingen of door fantasie werd ik snel weer gelukkig. Nu heb ik wel al zorgen in verband met school, dit zorgt ervoor dat ik soms niet helemaal gelukkig ben. Ik voel me al verantwoordelijk voor een heleboel dingen. Soms maakt verantwoordelijkheid je gelukkig en soms niet. 

Als ik gelukkig ben, dan is dat een moment waar ik alle zorgen vergeet en alles eens kan loslaten, dan voel ik me echt gelukkig. Wat mij ook gelukkig maakt is mijn vrienden en mijn familie. Het is leuk om eens een compliment te krijgen. Ook maakt het mij gelukkig om anderen te helpen en andere mensen gelukkig te maken, dit heeft mij voldoening.  

Ik denk dat je niet gelukkig kan zijn als je eenzaam bent, liefde iets wat je absoluut nodig hebt. Ook denk ik dat rijkdom niet gelukkig maakt, het kan zo wel eenvoudiger zijn om je dromen waar te maken, maar het maakt je niet gelukkig. Ik vind ook dat rijkdom je niet gelukkig kan maken, omdat je naar niets meer echt kan verlangen. Als je verlangt naar iets, heeft het ook zin in je leven, je leeft voor dat bepaald verlangen.

Naast liefde denk ik ook dat je gelukkig bent door iets te doen waar je voldoening van hebt en waar je iedere dag naar uitkijkt. Om gelukkig te zijn, vind ik het belangrijk dat je kan genieten van iedere dag en uitkijkt naar iedere dag. Ik vind ook dat je gelukkig kan zijn, door te verlangen naar iets. Daarom vind ik ook het maken van een studiekeuze moeilijk, maar belangrijk. Ik denk dat je wel gelukkig kan zijn als je een doel bereikt, maar niet euforisch. Wat mij het meest gelukkig zou maken is een actie oprichten voor een goed doel met een hele boel mensen, die dan ook slaagt.

Ik denk dat ongeluk in het leven ook wel eens nodig is. Als je altijd geluk hebt, weet je niet meer wat gelukkig zijn juist is. Door een tegenslag, leer je weer genieten van kleine dingen.

Ik denk dat het ultieme geluk, gevoel van euforie, maar in ogenblikken gebeurt. Eeuwige euforie bestaat niet.

Ik ervaar soms het gevoel van euforie.

Dit heb ik ook ervaren op het festival als iedereen meezingt met hetzelfde liedje. Dan ervaarde ik ook kippenvel en een gevoel van euforie. Voor mij bezorgt samenhorigheid snel een gevoel van euforie.

Toen mijn vriendje voor de eerste keer zijn hand op mijn hand legde, ervaarde ik ook een gevoel van euforie. Dit komt omdat het onverwacht is. Ook toen mijn vriendje voor zijn verjaardag een verassing had die totaal onverwacht was, moest ik zelf wenen van blijdschap. Dit is voor mij een gevoel van geluk.

In het 6e middelbaar had ik ook een gevoel van geluk, toen dat een leerkracht zei dat hij wilde dat zijn dochter opgroeide zoals ik. Dan had ik het gevoel dat je iets betekend, het kwam ook helemaal onverwachtst. Ik werd er helemaal gelukkig van. Toen besefte ik ook dat het beter is dat je goed kan omgaan met anderen, dan dat je de beste punten haalt op school.

Verliefd zijn vind ik ook een gevoel van euforie. Doordat je verliefd bent, vergeet je alle zorgen en ben je gelukkig.

Ook toen ik de eerste keer naar Centerparcs ging met mijn familie, zag ik het helemaal niet zitten. Ik was bang om heimwee te hebben. Maar de vakantie was veel leuker dan ik had gedacht, dit was een zeer leuke periode in mijn leven. Ook ervaarde ik toen euforische momenten. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten