vrijdag 27 december 2013

Mens en zingeving: Don Bosco gelooft




Enkele stellingen uit het filmpje:

·       1. God is iemand die mij altijd kan helpen ook al sta ik er alleen voor
Volgens mij bestaat er geen echte God en kan hij je ook niet helpen. Ik heb nog nooit het gevoel gehad dat God mij heeft geholpen.

Ik denk dat we als mens moeten leren ervaren en ook problemen ervaren. Volgens mij kan er ook geen sprake zijn van geluk, als er niets een keer tegenvalt. 

Door een teleurstelling, ongelukkige periode besef je volgens mij achteraf terug hoe gelukkig je bent. Ik denk dat je wel eens nood hebt aan een mindere periode. Als alles zou perfect verlopen, zouden we niet beseffen hoe breed we het eigenlijk hebben. Ik denk ook dat we door tegenslagen, terug hervallen op het genieten van kleine dingen.  Bijvoorbeeld: als je een tijd ziek bent geweest, zal je weer super blij zijn als je gewoon al iets kan eten. 

Soms zijn er wel erge tegenslagen, dan vraag ik me vaak af: waarom? Vooral als die persoon/personen dat niet verdient hebben. Dit kan ook zijn om andere mensen ervan bewust te maken, dat het leven zomaar kan voorbij zijn en dat we moeten genieten van elke dag. Maar als we eerlijk zijn, zijn we bepaalde erge rampen snel vergeten, en gaan we weer door met ons gewone leven. Heel misschien kan het wel zijn dat God voor dit ongeluk zorgt, omdat wij er zouden kunnen uitleren en zouden evolueren, maar dit betwijfel ik. Ik denk dat ongelukken vooral door de natuur en door de mens zelf veroorzaakt worden. Tenzij God een ‘slecht’ mens op aarde stuurt, om ons van iets bewust te maken

·     2. Als ik ongelukkig ben, voel ik toch die kracht van die ene God
Ik voel die kracht niet. Meestal als ik ongelukkig ben, voel ik me droevig en soms alleen. Ik heb niet het gevoel dat God mij helpt. Als ik dan weer gelukkig ben, ben ik veel sneller tevreden en ben ik dankbaar dat ik mag leven. Dan bid ik wel eens, omdat ik dankbaar ben dat ik er mag zijn. Dit doe ik voor als er een God zou bestaan, Hij toch weet dat ik tevreden ben.

·     3. Geloof is een manier van leven
Ik geloof dat we als mensen samen veel kunnen doen, samen zijn we sterk! Ook droom ik ervan om later dingen te realiseren met een groep, waardoor we veel kunnen bereiken. Ik vind dat je niet gelukkig kan zijn zonder vrienden en anderen. Ik heb nood aan troost en hulp van anderen, ik denk dat iedereen dat wel nodig heeft. Ook hebben we nood aan echte vrienden en vertrouwenspersonen. Ik denk dat we ook moeten anderen respecteren en ook met mensen samenwerken die andere visies hebben dan ons. Als we met veel mensen samenwerken en streven naar 1 doel, zal dit veel gemakkelijker bereikt kunnen worden dan alleen. 
Ik geloof dat we naar die manier van leven moeten streven in de maatschappij, wat natuurlijk niet gemakkelijk is. Mijn manier van leven is vooral niet racistisch zijn, vrienden maken en op een goede manier met anderen samenwerken.
Hier een bijpassend gedicht:

Samen staan we sterk

Schouder aan schouder, 


zij aan zij. 

Ik ben ik en jij bent jij 
echte vrienden zijn er niet voor even, 
Maar voor heel het leven. 
Soms is het leven makkelijk, 
soms ook zwaar 
maar weet, dat als het je even teveel wordt, 
je naast je moet kijken, ik sta daar. 
Samen gaan we door het leven, 
met ons hoofd hoog opgeheven 
Zodat ze weten 
Jij en ik is samen wij.


·      4. Er zijn voor anderen, ondersteunen
Een persoon vertelde dat er zijn voor anderen en anderen ondersteunen voor haar, haar geloof uiten is. Ik vind dit ook wel belangrijk. Als je nooit anderen helpt en egoïstisch bent, ben je volgens mij geen goed mens. Ik vind dat we elkaar moeten helpen en ondersteunen, dit maakt me ook gelukkig. Iets voor een ander betekenen, heeft mij voldoening en maakt me gelukkig. Ik vind dat geloven je een beter mens moet maken. Ook in de Bijbel staan er allemaal belangrijke waarden die we moeten nastreven. Daardoor vind ik de symboliek van de Bijbel wel belangrijk. Ook de tien geboden zijn wel waarden die belangrijk zijn. Hier een kinderversie:
De tien woorden

Ken je de tien woorden?
Woorden één tot tien?

Zeg eens: wat is dan één?
Eén: dat is de Heer alleen.

Twee: dat zijn de Heer en jij;
Waar jij bent is Hij erbij.

Drie: dat is de naam van God;
Dat je met die naam niet spot.

Vier: de dag van God de Heer;
Vier die iedere week dus weer.

Vijf: wie houden veel van mij?
Vader, moeder, allebei.

Zes: ik doe jou veel verdriet,
Als ik zeg: ik ken je niet.

Zeven zegt: probeer het maar:
Altijd trouw zijn aan elkaar.

Acht zegt: wat niet is van jou,
Neem dat niet; ’t is niet van jou.

Negen: zeg toch niet zomaar
Slechte dingen van elkaar.

Tien: heeft iemand meer dan jij?
Wees dan niet jaloers, maar blij.

Gebod 1 en 2 betekenen wel eerder voor mij dat we moeten dankbaar zijn en zorgdragen voor de aarde. Ik geloof niet echt in God, maar ik geloof wel dat we moeten dankbaar zijn wat we allemaal krijgen.
Gebod 3 zou ik wel meer veralgemenen: je mag nooit vloeken.
Gebod 4: ik vind wel dat je 1 keer per week moet tijd maken om te bezinnen, om na te denken over het leven en hoe mooi het wel is. Door eens stil te staan bij het leven, maakt dit je ook gelukkig, het maakt je bewust van dingen die gebeurd zijn.

·     5.  Opnieuw kansen geven aan jongeren
Ik vind wel dat je als je gelooft een ander een tweede kans moet geven, tenzij het iets heel erg is die de ander heeft gedaan. Wel vind ik dat je na een derde of vierde kans, de ander eens mag ‘straffen’. Ik vind dat het niet is omdat je gelovig bent, dat je zomaar kansen opnieuw moet geven. Ik vind als je opvoed, dat je ook eens moet kunnen nee zeggen. Te is teveel. Ik vind dat jongeren juist moeten  leren omgaan met het krijgen van een kans. Als je telkens ze opnieuw kansen gaat geven, terwijl ze niet dankbaar zijn voor de kansen, worden jongeren al van jongs af niet respectvol.

Wel vind ik dat je als leerkracht jongeren ook moet de kans geven om mee te beslissen over activiteiten en opdrachten. Ik vind dat je als leerkracht niet altijd boven de jongeren mag staan.

·      6. Geloof evolueert door gebeurtenissen
Ik denk wel dat geloof evolueert. Vroeger geloofde ik ook dat God de aarde had geschept, maar door eer meer bij stil te staan, besefte ik dat dit onmogelijk was. Ik denk dat geloof kan veranderen. Als je iets ergs meemaakt of bijvoorbeeld een bijna doods ervaring, kan je geloof veranderen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten