maandag 30 december 2013

Mens en medemens: waardetest als inleiding

Om even te testen welke waarden ik belangrijk vind, heb ik een waardetest afgelegd. De waardetest is als inleiding, om een beetje te kunnen verder bouwen op het thema ‘mens en medemens’.
Ik vond het moeilijk om te weten welke waarden ik echt het belangrijkst vind. Ik vind familie, trouw en geluk ook zeer belangrijk. Toch zie ik deze waarden als de belangrijkste waarden:  
Gezondheid
Ik ben vaak bang om ziek te worden. Als je je niet goed in je vel voelt, kan je ook niet echt gelukkig zijn. Ik zou het zeer erg vinden moest ik in mijn leven kanker krijgen of depressief worden. Gezondheid voor anderen vind ik ook zeer belangrijk, voor het geluk van anderen. Moest iemand die ik dierbaar ben, ziek worden, zou ik zelf ook ongelukkig zijn.
Iets voor anderen doen
Ik vind het belangrijk dat je in je leven niet enkel aan jezelf denkt, maar dat je ook eens een ander helpt. Ik vind het ook een belangrijke waarde, omdat het mij gelukkig maakt. Als je iets voor anderen kan doen, heeft dit je ook voldoening. Als je als een egoïstisch mens door het leven gaat, vind ik dat je geen goed mens bent. Ik vind dat je pas een goed mens bent, als je ook eens iets kan doen voor anderen en anderen helpen.
Liefde
Ik vind liefde belangrijk, omdat het zin heeft aan mijn leven. Het is leuk om liefde te hebben en te geven. Zonder liefde kan je niet leven denk ik. Je hebt liefde van anderen nodig om je goed te voelen. Door liefde, voel je je ook geaccepteerd. Ook liefde voor de wereld is belangrijk, we moeten de wereld liefhebben en tevreden zijn met wat we hebben. Door liefde, draag je ook zorg voor anderen, wat ik ook belangrijk vind. Later droom ik er ook van om te leven met iemand die ik liefheb.
Respect
Ik vind respect belangrijk en dat we elkaar moeten respecteren. Als we niet respectvol zouden leven, zouden we anderen ongelukkig maken, ook zouden we dingen kapot maken. Respect betekend voor mij niet dat er moet vriendschap zijn tussen 2 personen die niet overeen komen, maar dat die 2 personen elkaar dan ook niet uitlachen of pesten.
Vriendschap
Ik vind vriendschap zeer belangrijk in het leven. Zonder vriendschap en echte verbondenheid kan je niet leven. Ik vind het belangrijk om vrienden te maken, bij problemen kan je altijd naar hen toestappen. Ook vind ik het belangrijk dat je die vriendschap behoud en trouw blijft. Ik vind dat je niet zomaar vriendschappen mag laten vallen voor bepaalde gebeurtenissen (zie liedje Chris Medina).  

Ook heb ik liever weinig echte vrienden, dan veel schijnheilige vrienden.

Iets wat ik echt haat is schijnheiligheid. Dit komt door vroegere gebeurtenissen. Door schijnheiligheid kan je niemand meer vertrouwen en weet je niet of de persoon het echt meent of niet. Ook hou ik niet van vrienden die niet zeggen hoe ze over mij denken. Ik weet graag wat anderen van mij vinden en wil dan ook dat ze dat zeggen. Voor mij zijn zo’n vrienden ook een beetje schijnheilig.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten