donderdag 26 december 2013

Mens en zingeving: Joël de Ceulaer - De zin van het leven


Deze persoon verteld dat hij God ziet als een hele groep mensen die samen vooruitgang boeken. Ik vind hat hij wel gelijk heeft in het principe dat 1 mens de hele wereld niet kan veranderen, maar dat we met een hele groep mensen moeten zijn. In 1 van mijn vorige blogberichten over het liedje van Stef Bos, haalde ik ook dit idee aan. Ik denk dat God ook eerder een deeltje van liefde kan zijn in 1 mens en dat al die deeltjes God vormen. We kunnen dat natuurlijk niet met zekerheid denken.

Zoals ik reeds ook aanhaalde in mijn vorige blogberichten, bepaald de opvoeding sterk waarin je geloofd. Ook bij deze man was dit zo, hij was Christen omdat hij ook zo opgevoed was.

Ik denk dat als je gelooft de zin van het leven wel eenvoudig is, je leeft voor je leven na de dood. Vroeger geloofde ik dit ook, nu twijfel ik meer en meer. Hierdoor stel ik me ook vragen over wat de zin van het leven is. Sommige dingen vind ik echt zinloos, maar we kunnen er niet van uit. Ik vind het vooral zinvol om anderen te helpen en om te genieten van de mooie dingen op de wereld.

In mijn leven ervaar ik ook soms dat ik een zinvol leven heb, maar soms denk ik er helemaal ander uit. Ik vind ook het maken van een studiekeuze zeer moeilijk, ik wil iets hebben dat mij zin aan het leven heeft. Ik wil anderen helpen en toch doen wat ik leuk vind, ook wil ik dat anderen gelukkig zijn. Soms wil ik graag kleuterleidster worden om in arme landen les te geven, dit zou mij veel voldoening geven. Maar ik zou mijn familie en vrienden niet in de steek willen laten. Ook zou ik angst hebben voor een onbekend land. 

Ik hoop dat we als mens, eens zullen optreden als 1 God om de armoede te bestrijden, als ik dit zou bereiken, zou dit voor mij zeker een zinvol leven zijn. Ook als we als 1 God kunnen werken aan het milieu. Ik denk dat de mens zeer sterk is als ze optreed als 1 groep die samenhangt. Ook denk ik dat veel mensen hierdoor gelukkiger zouden worden. Ik denk dat we minder egoïstisch zouden zijn en meer zinvoller zouden leven. Ik vind het soms spijtig dat we zo racistisch zijn en niet kunnen samenwerken door geloof. Ook zeggen we veel, maar doen we weinig.


Ik ben soms van het idee: ‘Het heeft geen zin dat ik nu met mijn fiets naar school rij, zoveel zal het niet uitmaken voor het milieu als ik nu met de auto rij’. Dit maakt mijn leven niet zo zinvol ,omdat ik vaak denk dat het toch weinig verschil zal maken. Ik denk dat veel mensen ook dit gedacht hebben. Het zou beter zijn dat er om de maand eens autovrije dag is, en dat mensen die op het bureau moeten werken, even werk moeten doen die ze thuis ook kunnen doen. Als ik zo’n actie zou kunnen oprichten, zou ik echt voldoening hebben. Volgens mij zijn dit wel enkel dromen, die moeilijk zijn om te realiseren, omdat we al in zo’n complexe maatschappij zitten.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten