maandag 30 december 2013

Mens en medemens: Living Values Education

Klik hier om een kijkje te nemen op de website

Living Values wil mensen van waarden bewust maken en leren aan mensen om die dan ook toe te passen. 

Soms passen we belangrijke waarden niet toe, ook bij mij is dit zo. Ik vind verdraagzaam zijn zeer belangrijk, maar ik verdraag zelf mij broers niet bij sommige handelingen. In het onderwijs vind ik het ook belangrijk dat ik waarden aanleer aan de kleuters en dat de kleuters dat dan ook toepassen. Voor kleuters zijn is het begrip waarden moeilijk denk ik. Ik vind het dan ook belangrijk dat er rond sommige waarden een thema wordt gegeven, ook waarin de kleuters hun eigen ervaringen kunnen vertellen. Als je dit thema gedurende het schooljaar een paar keer aanhaalt als het soms eens misloopt of juist goed gaat, zullen de kinderen leren rekening houden met die waarde. 

Waarden waar ik met kleuters wil aan werken om ze meer toe te passen:
- milieuzorg
Ik vind het zeer belangrijk dat de kleuters al van jongs af leren zorg dragen voor het milieu. Je kan er een thema rond geven die dicht bij hun leefwereld aansluit. Je kan bijvoorbeeld eens praten over een brooddoos in plaats dan aluminium folie. Ook kan je de ouders daar over verwittigen. Ook zou ik mijn collega's er op wijzen dat ze zorgen dat hun leerlingen ook leren omgaan met het milieu. 
-Gezondheid
Gedurende het schooljaar wil ik zeker leren hoe kleuters gezond kunnen blijven en hoe ze anderen niet kunnen besmetten. 
- Respect
Je kan in de klas eens een thema houden over pesten, zo leer je de kleuters bewust maken dat dit niet kan. Je kan praten de gevoelens van de andere. Voor kleuters is dit denk ik moeilijk, soms zijn ze zich niet bewust van de gevoelens van anderen.
- Persoonlijke ontplooiing
In de kleuterklas vind ik het belangrijk dat de kleuter zelf zijn talenten kan ontdekken. Ik vind dat je de kleuter dan ook activiteiten moet laten uitvoeren waarin ze zich uitblinken. Het is belangrijk dat ze zich goed voelen in de klas en al van jongs af ontdekken dat ze uniek zijn. 
-.... 




Ook vind ik de twaalf waarden op de site belangrijk. Ik vind dat je op het toepassen van de waarden iedere dag moet oefenen (samenwerken, luisteren, eerlijk zijn). Je moet kinderen er op wijzen als ze een belangrijke waarde niet toepassen. Volgens mij kunnen kinderen enkel waarden leren toepassen door te oefenen, te leren uit hun fouten en bewust te zijn van de waarden. 

Ik vind het niet enkel belangrijk dat kinderen bewust zijn waarden die ik belangrijk vind, maar ook van hun eigen waarden. Bij kleuters is dit wel nog moeilijk, maar bij lagere schoolkinderen is dit zeker mogelijk. Volgens mij is het ook wel leuk om eens te praten in de klas over wat kinderen belangrijk vinden en wat ze haten. Door er goed over na te denken, leer je er dan ook meer naar handelen. Ook kan je kleuters leren wat de betekenis is van een bepaalde waarde en daar een thema rond geven, vooral als die waarde niet toegepast wordt in de klas. 

Waarden die ik zeker wil leren aan de kleuters in de kleuterklas:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten