maandag 30 december 2013

Mens en medemens: wat met studenten die telkens hun taken te laat indienen?

Casus: 
Taken te laat indienen
Voor de evaluatie van opleidingsonderdelen moeten vaak ook opdrachten ingeleverd worden. Docenten stellen hiervoor duidelijke deadlines op. Toch zijn er ook altijd studenten die één of twee dagen na het verstrijken van de deadline hun opdracht binnen leveren. In de praktijk gebeurt het soms dat de docent papers accepteert en beoordeelt die na de deadline worden ingeleverd.
Is dit rechtvaardig?

Inspiratiebron: http://www.lerarenforum.be/forum/viewtopic.php?t=2945&postdays=0&postorder=asc&start=0&sid=09c99e51dfd3107a665e229131619d30


Vroeger vergat ik ook wel eens een taak in te dienen, dit was omdat ik verstrooid was. Vooral de agenda laten ondertekenen, was iets wat ik vaak vergat. Ik was dan ook opgelucht als de leerkracht geen straf haf. Ook vergat ik vaak een boek, daar kreeg ik soms minpunten voor, maar die tellen voor niet veel mee. Ik vind als een leerling een boek vergeet, de leerling zelf de gevolgen moet dragen en het zelf moet oplossen. Ook vind ik dat je wel eens je agenda kan vergeten ondertekenen, wel vind ik dat de agenda dan de dag erna moet ondertekend zijn. Als dit een gewoonte wordt, moet je uiteraard ingrijpen. Als je weet dat de leerling het echt vergeet, kan je middeltjes bedenken voor de leerling zodat hij het niet meer kan vergeten (bv. herinnering in gsm), je kan de leerling het dan ook helpen herinneren. Als het steeds niet verbeterd, vind ik dat de leerling moet straf schrijven. 

Ik vind dat je als leerkracht nog altijd de leerling moet leren begrijpen en openstaan voor de uitleg. Iets vergeten is menselijk en kan eens voorkomen. 


Op vlak van taken, vind ik toch dat je niet meer de volledige punten kan geven. Het is niet rechtvaardig voor de andere leerlingen en zo kan iedere leerling zijn taak te laat indienen. Toch vind ik dat je de leerling moet een tweede kans geven. Ik vind het belangrijk dat je anderen een tweede kans geeft.


Als ik zou leerkracht zijn, zou ik de leerlingen 3 kansen geven. Als ze 2 keer gedurende het schooljaar een taak vergeten indienen, zou ik zeggen dat ze het de dag erna moeten indienen en gewoon punten aftrekken (dag 1: -10%). Ik zou dan nog niet onmiddellijk veel punten aftrekken, omdat het altijd eens kan zijn dat de leerling geen tijd heeft gehad. Ook vind ik dat je (vooral in middelbaar) de leerlingen geen taken mag geven die de dag erna moeten af zijn, leerlingen moeten kans krijgen om te plannen en leren plannen. Als de leerling dan nog een dag te laat is, zou ik ze laten naar de studie gaan (volgende alinea). 

De derde keer, zou ik ingrijpen of als de leerling 2 dagen te laat indient, omdat het dan geen toeval meer kan zijn als het vaak gebeurd. Op de blog vond ik het een goed idee om de leerling op school te laten nablijven om de vergeten taak/taken te maken. Ook kan je dan eens een woordje uitleg geven over plannen, middeltjes om te onthouden,... Ik vind het belangrijk dat je de leerling begeleid en helpt naar het zoeken van oplossingen. Ook zou de leerling dan -30% hebben van de punten. Daarna zou de leerling een nieuwe kans krijgen. Maar als de leerling terug zijn te laat taak indient, zou hij onmiddellijk in de studie mogen blijven.  


Op het forum staat er ook het idee om te werken met bonuspunten. Dit vind ik geen goed idee. Ik vind dat je leerlingen die hun taak vroeger indienen, niet mag belonen. Sommige leerlingen hebben hobby's waardoor ze de taak niet vroeger kunnen indienen. Ik vind het niet eerlijk. Ik vind ook als leraar dat je niet mag overdrijven met taken geven. Ik vind dat je ook moet openstaan voor het geven van vrije tijd aan de leerlingen. Ik vind het belangrijk dat de leerlingen moeten uitblinken in hun talenten die niet te maken hebben met school. Leerlingen moeten nog de kans hebben op vrijheid. 


Klik en kijk wat voor mij een goede school is!


Natuurlijk is belonen even belangrijk als straffen, maar ik vind niet op deze manier. Ik vind dat je niet mag belonen met punten, maar met complimenten. Een compliment kan ook al veel doen met een mens en zorgen voor stimulatie. Ook geven sommige leerkrachten een nul voor een taak die te laat ingediend is, dit vind ik echt niet redelijk! Zo zoek je ontevredenheid en opstandigheid bij de leerlingen. Ook kan het zijn dat als een leerling al weet dat hij toch een nul gaat hebben, de taak gewoon niet meer maakt en er niet meer over nadenkt. Ik vind het belangrijk dat de leerling toch de taak MOET maken, omdat het eerlijk is en omdat hij zelf verantwoordelijkheid moet leren nemen om dingen bij te leren en na te komen. 

Ook vind ik het belangrijk dat de deze sancties in het begin van het schooljaar meld. Zo weten de leerlingen wat kan en wat niet. Het is niet fijn als je plots een sanctie neemt, die nooit vooraf was besproken. Ik vind het belangrijk dat een leerkracht communiceert over straffen met de leerlingen, misschien leren leerkrachten dan ook iets van de leerlingen. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten