maandag 30 december 2013

Belangrijkste waarde in kleuterklas: respect

Ik vind respect in de kleuterklas zeer belangrijk. De kleuters moeten elkaar leren respecteren en elkaar dus ook verdragen. 

Ook moet er respect zijn voor de kleuterleidster. Soms vind ik dat de kleuters tegenwoordig te weinig nog luisteren naar de leerkracht, ze zijn niet meer 'bang' als ze een opmerking krijgen en spreken soms tegen. Ik vind het belangrijk dat kleuters leren luisteren naar de leerkracht. Natuurlijk moet de leerkracht de kleuters dan ook eens laten praten en moet de leerkracht zorgen voor leuke, leerrijke activiteiten. 

Ook moet er respect zijn tussen kleuters onderling. In de kleuterschool zou ik dan ook pesten proberen te bestrijden, door in te grijpen. 

Omdat we in een multiculturele samenleving leven, is respect noodzakelijk. In de kleuterklas wil ik de kleuters dan ook leren kennismaken met andere culturen, zo krijgen ze nieuwe inzichten en leren ze mensen uit een ander cultuur verdragen. 

Ook is respect voor de aarde  zeer belangrijk. Er is meer en meer milieuvervuiling, we moeten kinderen leren omgaan met het milieu. 

Later is respect ook zeer belangrijk in verschillende situaties. We moeten respect hebben voor het opbouwen van relaties, zonder respect kan er geen degelijke relatie bestaan tussen mensen. Ook is respect noodzakelijk tegen mensen van andere culturen of voor het milieu. Ook moeten we respect hebben voor de mening van anderen. We moeten er van bewust zijn dat niemand perfect is.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten