maandag 30 december 2013

Mens en medemens: de tien geboden

Over de tien geboden had ik reeds geschreven in mijn blog over mens en zingeving. Ik vertelde dat de tien geboden waarden zijn die wel belangrijk zijn, het zijn waarden die we moeten nastreven.

1. Er is maar 1 God, stel geen vertrouwen op iets anders, God is de enige die je nodig hebt
Ik denk dat er geen God bestaat, ik zie God eerder als de liefde tussen mensen. Als ik het interpreteer volgens mijn visie op God is liefde wel het belangrijkste en bijna het enigste dat je nodig hebt.

2. Maak geen afbeelding of beeld van God om die te vereren
 Ik vind dat je geen afbeelding of beeld kan vormen, omdat iedereen God anders interpreteert. Ik denk wel dat iedereen automatisch een beeld vormt over God.

3. Gebruik de naam van God, alleen om hem te eren
Ik vind dat je ook niet mag vloeken, gewoon uit respect voor bepaalde geloven. Als je vloekt toon je geen respect voor dat geloof. 

4. God heeft de aarde gemaakt en 7 dagen, daarin zijn er 6 om te werken en 1 om te rusten
Ik vind wel dat we in ons leven moeten werken en helpen aan een beter leven. Als we in ons leven alleen maar genieten en ervan profiteren, vind ik dat niet goed. In je leven moet je anderen helpen en een steentje bijdragen. Ook vind ik wel dat je eens kan rusten, rust en ontspanning zijn nodig. Door te werken, heb je dan ook deugd aan een rustdag. 

5. Heb respect voor de mensen om je heen en luister naar degene die gezag over je hebben
Ik vind dat je wel merkt dat dit een oude spreuk is. Respect vind ik zoals vermeld superbelangrijk. Ook vind ik dat je moet luisteren naar de normen in de maatschappij. Maar ik vind dat je ook in discussie mag gaan met de persoon die het gezag heeft wanneer je niet akkoord bent. Natuurlijk is het dan wel belangrijk dat dit beleefd gebeurd. Ik vind het principe van baas en verplichte volger niet goed, ik vind dat er eerder samenwerking moet zijn tussen beide. 

6. Hou rekening met elkaar, doe mensen geen pijn door woorden en daden
Ik vind het belangrijk dat je rekening houd met de gevoelens van andere. Het is een belangrijke waarde om elkaar niet te kwetsen. Ik vind dat we wel onze mening mogen zeggen, maar op de gepaste manier. 

7. God heeft man en vrouw geschapen voor elkaar, hij wil dat ze voor elkaar zorgen en elkaar trouw blijven
Ik vind dat niet alleen geliefden elkaar moeten trouw blijven, maar ook vrienden. In relaties tussen mensen is trouw zijn zeer belangrijk. Ook moeten we zorgen voor elkaar en elkaar troosten. We zijn niet op de wereld om egoïstisch te leven, maar wel om elkaar te helpen. 

8. Hou je bij je eigen spullen, steel niet
Ik vind het wel belangrijk dat je niet steelt van anderen. Wel vind ik het belangrijk dat je deelt met anderen. Ik vind het egoïstisch als rijke mensen niets geven aan superarme mensen. Soms is het logisch dat arme mensen in hongersnood stelen, ze kunnen niet anders. De maatschappij zorgt ervoor dat we niet meer solidair zijn. Tegenwoordig is hoe meer je zelf hebt, hoe beter. 

9. Lieg niet, roddel niet over de mensen om je geen, maar spreek de waarheid
Eerlijkheid vind ik 1 van de belangrijkste waarden. Ik heb liever mensen die rechtuit zijn, dan mensen die schijnheilig zijn. De basis voor een goede relatie is dan ook eerlijk zijn en blijven.  

10. Wees niet jaloers op een ander, niet op hun bezit of om wie ze zijn. 
Meer en meer zijn we niet meer tevreden met wat we hebben, dit maakt ons meer ongelukkig dan gelukkig. Soms vergelijk ik ook wel en voel ik me minder dan een ander, maar wel ben ik niet jaloers. We moeten leren opkijken naar een ander, maar niet jaloers zijn op die ander. Iedereen heeft zijn eigen talenten. Spijtig dat tegenwoordig enkel de mensen die rijk zijn, populair zijn in de maatschappij. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten