donderdag 7 november 2013

Mens en samenleving: mijn mening over enkele doelstellingen van KMS

Bron: www.kms.be
 Interlevensbeschouwelijk werken 
Mensen, met hun verschillende levensbeschouwelijke en culturele identiteiten , als ingezetenen of inwijkelingen, moeten samen toekomst kunnen maken in de feitelijke multiculturele en –multireligieuze/multilevensbeschouwelijke samenleving. Culturele en levensbeschouwelijke diversiteit is een grote troefkaart voor Vlaanderen en daagt uit tot een interactie en samenwerking voor de kleine en grote vraagstukken waarvoor burgers en instellingen staan. 

Ik vind dat de multiculturele samenleving in Vlaanderen niet echt een troef is van Vlaanderen. Het is goed dat we leren omgaan met anderen doordat er andere culturen zijn, maar soms is er te weinig respect voor elkaar. Soms is er in Vlaanderen spraak van criminaliteit en dit is vaak omdat jongeren uit een ander land vaak niet goed opgevangen worden. Dit is geen positief punt. Ik vind dat jongeren uit een ander land beter moeten opgevangen in Vlaanderen. Dan pas is het een troef in Vlaanderen dat we verschillende culturen hebben en kunnen omgaan met elkaar.


Individuen en (cultuur)gemeenschappen, die deel uitmaken van de samenleving, dragen een basisverantwoordelijkheid in de opbouw ervan. Nieuwkomers worden niet beschouwd als hulpbehoevende en aan te passen mensen, maar als personen die de potentiële rijkdom hebben om mee vorm en inhoud te geven aan de samenleving.

Ik vind dat nieuwkomers wel moeten beschouwd worden als hulpbehoevende. De personen hebben hulp nodig om hier te functioneren in een andere samenleving (taal,…). De mensen moeten de kans krijgen om zich ook leren aanpassen. Ik vind dat nieuwkomers niet het recht hebben om de hele samenleving te veranderen. Ik vind dat nieuwkomers wel hun eigen geloof en tradities mogen behouden. Maar ze moeten ook kennis maken met mensen uit onze samenleving en ook omgekeerd. We moeten tot een overeenkomst komen die er nu nog altijd niet is. Ik zou het leuk vinden moesten er in de gemeente activiteiten zijn om kennis te maken met mensen in de gemeente van een andere cultuur. De mensen worden te veel afgezonderd en krijgen de kans niet om kennis te maken met onze samenleven, onze persoonlijkheid.


De intercreatieve samenlevingsopbouw wordt mogelijk gemaakt door het perspectief van de mensenrechten, de rechtvaardige maatschappelijke verhoudingen en een toestand van duurzame vrede. KMS erkent het recht op culturele en levensbeschouwelijke eigenheid van de (cultuur)groepen/gemeenschappen en de individuen die er deel van uitmaken, vanuit de nood aan samenwerking en met het oog op het welzijn van iedereen. De identiteitsontwikkeling moet in relatie staan tot een actieve uitwisseling in diversiteit. 

Mensen van een ander land moeten respect krijgen van de inwoners, doordat ze zich ook wat aanpassen. Ik vind dat de mensen wel het recht hebben op een eigen geloof en dit toe te passen, maar ze mogen anderen in de samenleving niet dwingen om daar ook in te geloven. Iedereen moet de kans krijgen om te ontwikkelen volgens een eigen identiteit.


Een intercreatieve aanpak inzake de interreligieuze en interlevensbeschouwelijke dialoog kan niet worden opgelegd. De burgerlijke overheid heeft echter wel de verantwoordelijkheid om hiervoor de gunstige voorwaarden te scheppen. Zij kan die aanpak ook concreet omzetten in de eigen bestuurscultuur. Het middenveld, de educatieve centra en het onderwijs, hebben een maatschappelijke verantwoordelijkheid om deze kwestie met beide handen vast te pakken en op de prioritaire agenda te zetten. Burgers mogen worden opgeroepen actief te participeren aan een intercultureel, interlevensbeschouwelijk en interreligieus aanbod.

In het kleuteronderwijs vind ik het belangrijk dat de kleuterleidster de kinderen de taal aanleert. Kinderen uit het buitenland moeten kleuteronderwijs verplicht volgen voor het eerste leerjaar. Kinderen die de taal niet kunnen beheersen moeten verplicht naar de kleuterschool vind ik, om kennis te maken met de Nederlandse taal. Via onderwijs kan je kinderen van kindsaf leren kennis maken met andere culturen. Ik vind het belangrijk als leerkracht dat je niet racistisch bent want dat is niet goed.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten