zaterdag 26 oktober 2013

Mens en zingeving, symboliek van de bijbel

Bekijk eerst het filmpje, het filmpje gaat over kinderarbeid in een steengroeve.De christenen vinden dat ze de armen moeten helpen, zo staat het ook in de bijbel.
Klik hier om het filmpje te bekijken

Je kan alles vragen aan God, wat zou jij vragen aan God? Ik heb wel wensen, maar mijn dromen zullen nooit uitkomen dus dan kan ik beter helemaal geen dromen hebben.

Ik denk dat het voor arme mensen moeilijk is om te geloven in een God. God wordt altijd voorgesteld als ‘iemand’ rechtvaardig en almachtig, maar in arme landen is er geen rechtvaardigheid. Ik denk moest God almachtig zijn, hij al lang iets zou gedaan hebben aan het lijden van mensen. 

Als ik mezelf christen noem en ik zie wat voor ellende hier plaatsvind dan doet me dat iets. Jezus verteld het verhaal van de barmhartige Samaritaan, een man was gewond geraakt en lag langs de kant van de straat.  Ik vergelijk de steenhouwers met die man. Ze liggen dood te gaan zonder enige hulp. Als christen wil ik een barmhartige Samaritaan voor hen zijn. En de kerk moet dat zijn voor hen.

Volgens mij mag je de Bijbel niet letterlijk nemen, de verhalen moet je figuurlijk opnemen. De verhalen zijn er om je wat bij te leren, maar volgens mij zijn de verhalen niet echt gebeurd. (bv. onbevlekte ontvangenis van Maria). In ieder verhaal van de bijbel zit een moraal, daar moeten wij uit leren, ook deze man leert uit het verhaal van de Bijbel. 

Wel vind ik dat niet alleen de kerk armen moet helpen, maar dat iedereen armen moet helpen. Zelf zou ik graag armen helpen, het zou zin aan mijn leven zijn. Ik vind dat andere mensen gelukkig maken een grote zin is in mijn leven. Als anderen gelukkig zijn door mij, ben ik ook gelukkig. Later zal ik met een positieve kijk terug kijken als ik mensen heb kunnen helpen. Ik zou er van dromen om een school op te richten in een arm land, maar ik denk dat deze droom voor mij iets te groot is. Ik zou het niet fijn vinden als ik mijn familie in België zou moeten missen.  Wel weet ik zeker dat ik later mij zal aansluiten bij een ontwikkelingsorganisatie (bv.unicef). 

Ik denk dat de westerse maatschappij wat meer zou moeten solidair zijn, doordat we egoïstischer worden zijn we minder gelukkig zonder we het echt beseffen. Ik denk dat als we anderen zouden steunen, er meer mensen gelukkig zouden zijn. 

1 opmerking:

  1. Ik vind dat het filmpje laat zien dat mensen vanuit hun geloof kunnen groeien en een betere toekomst voor hun kinderen uitbouwen.
    Het is niet omdat de mensen arm zijn dat ze minder kunnen geloven in een bevrijdende God. Het is juist het geloof in die God die hun naar boven kan tillen en uit hun miserie kan helpen. Doordat de geloofgemeeschap in dat land scholen gaat bouwen voor een beter onderwijs of ziekenhuizen voor een betere gezondheidsdienst is er een positieve weg ingeslagen. Beter als gans je leven te moeten werken in de steengroeve heeft het meisje nu een betere toekomst voor ogen dan haar vader. In de jaren 1800 toen hier ook armoede was en mensen moesten werken in vuile fabrieken of als landarbeider voor een hongerloon zijn hier ook mensen begonnen met beter onderwijs, recht op betere arbeidsomstandigheden
    zodat we hier nu de welstand hebben die we nu kennen. De kerk en kloostergemeeschappen , toen nog allen tegenwoordig; zijn hier dan ook begonnen met deze zorgsektor uit te bouwen. Vanuit geloof op weg gaan om voor anderen een betere toekomst te bieden. De bijbel kan hierin een goede leidraad zijn.
    Dat Jezus hier een 2000 jaar echt op aarde heeft geleefd en gestorven is voor mij zeer zeker waar. De verhalen die de evangelisten Marcus, Mattheus, Lucas en Johannes en vele anderen over Jezus neergeschreven hebben zijn zo gelijklopend en in tijd en detail beschreven dat we de bijbel zeker niet als een sprookjesboek mogen beschouwen waar enkel maar verzonnen verhalen in staan. Wat wel waar is dat er vaak , en dat was typerend voor die tijd, er in parabels of gelijkenissen wordt gesproken. Jezus zelf sprak ook vaak met die woorden.Vele hiervan zijn ,zoals je ook schrijft , tot op vandaag leerrijk en in ons dagelijks leven toepasbaar. De bijbel, ook nog het boek der wijsheid genoemd kan daarom terecht nog als een leidraad worden gebruikt in ons dagelijks leven als we er nu en dan eens in lezen. Moest Jezus 2000 jaar hebben gewacht en nu op aarde zijn gekomen dan ging er niet enkel over hem worden geschreven in een Bijbel. Eerder in nieuwsberichten op onze ipad, tv journaal, filmpje op youtube en dergelijke. De vraag is of we het dan wel zouden geloven. Denk dat het eerder een zoektocht is vanuit onszelf naar Jezus. We moeten willen onze ogen richten op Jezus om met hem op tocht te gaan. We mogen ook steeds aankloppen bij die Jezus ook al waren we eens fout. Hij schenkt vergeving.

    BeantwoordenVerwijderen