zaterdag 26 oktober 2013

Mens en samenleving, Paul Verhaeghe: onderwijs mag jongeren NIET leren zichzelf beschouwen als een bedrijf waarbij kennis en vaardigheden van economisch belang zijn om hun marktwaarde te verhogen



Ik vind dat onderwijs wel moet de mensen begeleiden om later goed te kunnen handelen in de maatschappij en het beroep op een juiste manier moeten leren.

Ik vind wel dat ze moeten leren om rekening te houden met anderen en solidair
zijn, in een bedrijf zal er altijd iemand iets meer leider zijn. Het is enkel ook belangrijk om een goede leider te zijn door te luisteren naar de anderen en zorgen dat iedereen een goed inkomen krijgt zonder dat je zelf alle inkomsten houdt. Ik vind dat er moet gewerkt worden aan een regel die ervoor zorgt dat leiders niet overdreven veel meer krijgen dan de andere. De leiders zijn dan misschien iets minder gestimuleerd, maar een goede leider doet zijn werk niet voor het geld maar voor de maatschappij en voor positieve erkenning van collega’s en andere.

Ik vind dat iedereen de kans moet krijgen op wat hij zelf leert, ik vind het niet goed om kleuters te screenen op hun vaardigheden om zo meteen in de juiste economische richting te sturen. Kinderen moeten later zelf kunnen beslissen wat ze willen worden en waar hun interesses liggen, zo zijn ze ook gemotiveerd.
Vb. Mensen van een beroepsrichting die kleuter studeren scoren soms veel beter dan mensen die uit een technische richting komen omdat ze echt zich ervoor inzetten omdat ze het echt willen worden. Ook al moeten ze er veel harder voor werken.

Ik vind het goed dat jongeren meer vrijheid krijgen dan vroeger op vlak van kritisch denken, ze moeten niet meer noodzakelijk geloven in Jezus maar denken zelf na wat ze geloven. Vroeger mochten kinderen niet denken en moesten ze het aannemen zoals het was. Ik vind niet dat een school moet afstand nemen van waarden en normen, kinderen moeten nog altijd weten wat mag en wat niet mag in de maatschappij.

1 opmerking:

  1. Op de laatste allinea een reactie: Vind het goed dat jongeren kritischer zijn gekomen, ze stellen zich ook meer vragen. Echter in een Katholieke school vind ik het toch noodzakelijk dat de leer van Jezus verder uitgedragen word. Een persoon als Jezus leren kennen op school kan ons die noodzakelijke waarden en normen bijbrengen en blijft een bron van groeien in mens zijn.

    BeantwoordenVerwijderen